zaterdag 20 juni 2009

Dag 5. Bruin Bruiner Bruinst.

Lieve allemaal,

Even een lesje over bruin worden.
Veel mensen weten blijkbaar niet hoe bruin worden werkt....ik leg het even uit. Het bruin worden van je huid gebeurt omdat je lichaam onder invoeld van UV-B een stofje aanmaakt, dat stofje gaat als reactie op de schadelijke UV stralen je huid bruin maken om zich te beschermen. De hoeveelheid die van dit stofje aanwezig in je lichaam is is afhankelijk van een aantal factoren: Je afkomst (iemand uit Afrika heeft veel meer van dit stofje dan iemand uit Zweden) en of je al vaker in de zon bent geweest. Je lichaam doet er namelijk zeker twee weken over om dit stofje aan te maken. Als je lichaam dus niet op zijn gemak het stofje aan kan maken zal het verbranden. Rene heeft door zijn afkomst veel van dit stofje en als hij dus in de zon zit gaat zijn lichaam dit stofje nog meer aanmaken en word hij snel bruin. Ik daar en tegen heb als echt Germaans meisje dit stofje niet, zelf niet een beetje en als ik in de zon zit gebeurt er dus niets, zelf niet een beetje mijn lichaam zal eerst een week of twee in de zon moeten voordat mijn lichaam het stofje gaat aanmaken. Aangezien onze vakanties in Nederland niet zo lang duren zal mijn lichaam dus niet het stofje aanmaken en zal als ik in de zon ga zitten mijn lichaam niets anders doen dan verbranden.
Ik hoor jullie denken....dat ga je toch onder de zonnebank van te voren.....Dat helpt niet want een zonnenbank heeft alleen UV-A stralen en niet UV-B, dus maakt je lichaam nog geen stofje aan waar je bruin van word.
Nou hoor ik je denken, waarom vertel je dit allemaal? Nou dat zal ik je vertellen. Ik word niet goed van al die opmerkingen van mensen als .... jeetje wat ben je wit je moet eens in de zon gaan zitten, of ben jij op vakantie geweest? Nou dat kan je ook niet zien! Mensen ....ik word NIET BRUIN! Heb ik nooit gedaan en zal ik ook nooit doen. Accepteer het! Ik ben wit en ik blijf wit tenzij ik misschien een jaar naar Australie zou gaan maar anders blijf ik gewoon wit.
Ik kan alleen maar proberen niet te verbranden en geen huidkanker te krijgen.
En dat eerste is nou juist mislukt..... ik ben verbrand tijdens het snorkelen en dat terwijl ik constant factor 50 smeer en ik de schaduw zit en t-shirts aan heb......zucht....het is niet eerlijk verdeeld in de wereld.... dus terwijl ik hier weer in de schaduw zit loopt de ene na de andere veel te bruine zonnebank snol me voorbij ...dus alsjeblieft kom niet weer met dezelfde opmerking als ik terug ben van vakantie....sommige mensen worden niet bruin. Dat betekend niet dat ze dat niet willen.

Goed, behalve dat mijn rug er nu uitziet als een tosti was het snorkelen helemaal super! Ik had echt het gevoel alsof ik in de remake van Nemo zat en Disney wij had gevraagd als belangrijkste figurant. Het was zo mooi allemaal, vissen met de mooiste kleuren. Op dat moment, na het zien van al dat moois hem ik gezworen nooit meer vis te eten. Helaas is dat de volgende alweer mislukt want vis die net vers gevangen is smaakt gewoon super. En vis is hier veel goedkoper als in Nederland.
We zijn met een catamaran naar verschillende stopt gevaren waarvan de tweede het "Antilla Shipwreck" was, ik moet zeggen dat ik het erg gevaarlijk vond want er stond een mega stroming met een enorme golfslag. De bemanning had van te voren verteld dat als je in de problemen kwam je moest zwaaien en dan kwamen ze je redden. Rene verzoop bijna maar je moet natuurlijk niet zwaaien want stel je voor dat je hulp krijgt. Voor de insiders ....jullie weten hoe hij is. Ik zal jullie verder de details besparen maar uiteindelijk kwam het allemaal goed en de andere twee stops waren wel super mooi en rustig. We hebben veel foto's gemaakt met de onder watercamera's nu maar hopen dat ze gelukt zijn.
Uiteraard aan boord weer de nodige cocktaisl gedronken. Dat schijnt een thema hier op Aruba te zijn. Als je maar vooral veel rum drinkt komt alles goed. Ik mag dat wel ;-)
Ze hadden alleen geen bier aan boord want dat mochten ze niet schenken, maar rum wel? Huh ....raar land dat Aruba;-)

Daarna lekker bij gekomen op het strand en s'avond heb ik mijn man meegenomen naar Hooters ;-) Moet je toch een keer geweest zijn vind ik. Gisteren spraken we een ander pas getrouwd stelletje uit Amerika. Die vertelde dat ze ook naar Hooters waren geweest maar zo vertelde de jongen ze gingen alleen voor de "wings" ....yeah right.....dus ik vertelde....oh echt? Wij gaan voor de hooters....hahahahaha je had die bekrompen gezichten moeten zien! Geweldig!
Helaas voor Rene waren er weinig hooters te zien. Ik schat max een B-cupje. Euh niets mis mee hoor heb ik zelf ook maar bij de naam Hooters verwacht je toch een paar Dolly Parton's te zien.

gigigigi Rene zei dat de billen van de meisjes groter waren dan de borsten en vondt dat we "Hooters" om moesten dopen tot  "asses"  tja je had erbij moeten zijn.
Wij hadden in ieder geval lol maar dat was mede veroorzaakt door het happy hour. Twee drankjes voor de prijs van 1. Dat hebben ze hier overal;-)

Tot morgen!

Liefs Lydia

S'middag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten